Ülke Seçiniz
Şehrinizi seçip eğlenceye devam edin.
- Türkçe
- English
- Hrvatski
- Shqip
İstanbul'un Kutsal Nağmeleri
- Konser.
İstanbul'un Kutsal Nağmeleri
• Etkinlik girişinde “Hayat Eve Sığar” uygulaması üzerinden HES kodu sorgulaması yapılacaktır.
• 6 yaş üzeri bilete tabidir. 6 yaş ve altı etkinliğe alınmamaktadır
• Konsere geç gelen izleyiciler alkış arasında içeri alınacaktır. Geç kalan izleyiciler, önceden yerine oturmuş izleyicileri rahatsız etmeyecek ve salon düzenini bozmayacak şekilde uygun koltuklara yönlendirilecektir.
Konser Solistleri:
Kudsi Erguner Ney ve Yönetim
Bora UYMAZ Ses
Mehmet Hamdi DEMİRCİOĞLU Ses
İlhan YAZICI Ses
Safa KORKMAZ Ses
Burak SAVAŞ Ses
Hakan GÜNGÖR Kanun
Hasan KİRİŞ Tanbur
Giannis KOUTİS Ud
Michalis CHOLEVAS Yaylı Tanbur
Rıza MİRJALALI Tar
Jacobus THİELE Perküsyon
Tanrı aşkı, dini heyecanlar ve ayinler, o inançları oluşturan medeniyetlerin güzel sanatlarına da yansır. Bunun bir parçası olan müzikte de kural değişmez.
Lakin mes, kantat, requiem gibi kilise müzikleri zamanla dini kisvelerinden arınıp, evrenselleşerek tüm konser salonlarında dinlenir hale gelmişken, diğer kutsal müzikler çoğunlukla ait oldukları mabetlerle sınırlı kaldılar.
Buradan hareketle doğan İstanbul’un Kutsal Nağmeleri projesinin ilk amacı, Batı müziğinde olduğu gibi, değişik inançların zengin repertuarlarını da salt birer sanat eseri olarak dinleyiciye sunmak.
Bunun yanı sıra, İstanbul’da asırlar boyudur süregelen dini ve kültürel etkileşimin altını çizmek, paylaşılan ruhani zevkin dil, din gibi farklılıklarının ötesinde olduğunu göstermek, Müslüman, Rum, Yahudi ve Ermenilerin farklı dillerde de olsa, aynı makamlarla eserler bestelediklerini hatırlatmak.
Zira, özellikle XVII. yüzyıldan itibaren musiki ve şiire destek veren, hatta neredeyse tümü şair, bestekar olan padişahların sarayları ile Mevlevîhaneler, sadece Müslümanların değil, her dinin mensubunun yetiştiği birer müzik okuluydu. Angeli Efendi, Zaharya, Asdik Ağa, Moşe Faro, Tanburi İsak Fresco Romano, Hamparsum Limonciyan, Tatyos Efendi, Nikoğos Ağa, Bimen Dergezeryan, Leon Hancıyan, Yorgo Bacanos gibi yüzlerce müzisyen kiliseleri ve havraları için besteledikleri eserlerin yanı sıra günümüzde Türk Müziği olarak adlandırılan Divan edebiyatının şiirlerini de müziğe uygulamışlar, hatta aynı melodilere kendi dillerinde sözler ekleyerek, okumuşlardı. Neyzen Yusuf Paşa’nın meşhur segâh peşrevi İbranice ilahilere nağme olurken, Uri Uri adlı beyati makamındaki İbranice havra müziği İstanbul tekkelerinde de geçilmişti.
Bu paylaşım sadece eserlerde değil, icrada da vardı. Tiryaki veya Fener Patrikhanesi’ndeki hanendelik görevi nedeniyle Lampadarios olarak da bilinen Petraki Péloponnésien aynı zamanda önemli bir neyzendi. Ortodox rahibi kıyafeti ile başta Galata Mevlevihanesi, tüm İstanbul dergâhlarında Neyzen başı olarak saygı görmüştü. Vefatında dervişlerin Patrik’in izniyle Mevlevi ayini okudukları ve tarikat geleneğine uygun olarak yanında bir ney ile defnedildiği de rivayet edilir. Büyük bestekâr Hamparsum Limoncuyan Yenikapı Mevlevihanesi’nde İsmail Dede’nin öğrencisiydi. Ermeni neyzen ve tanburi Oskiyam’ın yetiştirdigi müzisyen silsilesi ise Mesut Cemil Bey’e kadar uzanır.
Bu güzel örneklerin sadece bir devrin nostaljisi değil, yaşamaya devam eden bir gelenek olması dileğiyle.
Kudsi Ergüner
Repertuar:
1. Türkçe sözlü Tevşih
Rast Makâmı
Söz ve Beste: Şeyhül İslâm Es’ad Efendi (1570- 1625)
Zâvil Makâmı
Söz: Yunus Emre (XIII. yy) Beste: Hacı Nafiz Efendi (1849-1898)
2. Rumca sözlü Bizans Müziği
Uşşâk Makâmı (Birinci Plagal)
Söz : Anonim Beste Hanende Ioannis Koukouzelis (1280-1360)
Rast Makâmı (Dördüncü Plagal)
Söz: Davud Peygamber’e inen Zebur Beste: Petros Peloponnesios (1730-1777)
3. İbranice Sözlü Maftirim
Segâh Makâmı
Söz : Davud Peygamber’e inen Zebur, Beste : Haham Yehuda Ben Aroya (XVIII.yy)
Nihavend Makâmı
Söz ve Beste Anonim
4. Ermenice sözlü Şaragan
Acem Kürdî Makâmı
Söz ve Beste anonim
Ferahfeza Makâmı
Söz ve Beste anonim
5. Türkçe sözlü İlâhi
Hicaz Makâmı
Söz: Yunus Emre (XIII.yy) Beste: Mehmed Kutbuddîn Dede (1862-1914)
Hicaz Makamı
Söz: Aziz Mahmud Hüdaî (1541- 1628) Beste: Şahabeddin Efendi (XIX.yy)
6. Arapça sözlü ilahi Şuğul
Sabâ Makamı
Söz ve beste : Zekâî Dede (1825-1897)
Rast Makâmı
Söz ve Beste : Zekâî Dede (1825-1897)
7. Farsça Sözlü Mevlevî âyini
Rast Makâmı
Söz: Hafez Şirazî (?-1390 ) Beste: İsmail Dede (1778-1846)
Ferahfezâ Makâmı
Söz: Mevlânâ Celâleddîn Rûmî (1207-1273) Beste: Ismail Dede( 1778-1846)