Bir Geyşa

Bir Geyşa

5 Mart 2018 Pazartesi
85 dakika
  • 22. Uçan Süpürge

Japonya Japan / 1953 / 85’ / 35mm / Siyah & Beyaz Black & White / Japonca Japanese / Türkçe, İngilizce Altyazı Turkish, English Subtitles

Yönetmen / Director: Kenji Mizoguchi
Senaryo /
Screenplay: Yoshikata Yoda, Matsutarô Kawaguchi
Görüntü Yönetmeni /
Director of Photography: Kazuo Miyagawa
Sanat Yönetmeni /
Art Director: Kazumi Koike
Kurgu /
Editing: Mitsuzô Miyata
Müzik /
Music: Ichirô Saitô
Oyuncular /
Cast: Michiyo Kogure, Ayako Wakao, Seizaburô Kawazu
Yapımcı /
Producer: Hisakazu Tsuji
Yapım Şirketi /
Production Company: Daiei Studios
Dağıtım /
Distribution: Japan Foundation
E-posta /
E-mail: jf-toiawase@jpf.go.jp
Yaş Sınırı /
Age Limit: 16+


1954 Blue Ribbon Ödülleri; En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu, En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu

1954 Blue Ribbon Awards; Best Supporting Actor, Best Supporting Actress


Annesi ölen ve zor anlar yaşayan 16 yaşındaki Eiko, annesinin arkadaşı Miyoharu’yu ziyarete gider. Kyoto’nun geleneksel Gion bölgesinde geyşa olarak çalışan kadından kendisini genç geyşa (maiko) yapmasını isteyecektir. Eiko’nun hasta ve başarısız bir dokumacı olan babası Sawamoto kefil olmayı reddettiğinde, Miyoharu bir risk alır ve Eiko’nun eğitimini kendisi ödemeye karar verir. Eiko, müzik, dans ve çiçek düzenleme gibi geleneksel sanatlarda ustalaşmak için eğitimine başlar. Bunları ve kimonoyu ödemek için Miyoharu’nun Okimi’den borç para alması gerekmektedir. Okimi parayı Eiko’dan hoşlanan iş adamı Kusuda’dan almıştır ve Kusuda Miyorahu’yu Kanzaki’ye iş karşılığı vermek ister. Bütün planlarına karşı, kızların farklı bir fikri vardır. Mizoguchi’nin usta kamera çalışması ve mükemmel oyunculuklarla desteklenen sağlam bir eser.

English Version

Her mother dead and in difficult straights, the 16 years old Eiko visits a friend of her mother’s, Miyoharu, a geisha working in Kyoto’s traditional Gion district, to ask about becoming a maiko, or young geisha. When Eiko’s father, Sawamoto, a sick and failed weaver, refuses to act as her guarantor, Miyoharu takes a risk and decides to pay for Eiko’s training herself. Eiko begins her training in all the traditional arts a geisha is required to master, such as music, dance, and flower arranging. To pay for this and all the kimono Eiko is to wear, Miyoharu has to borrow money from Okimi, one of the proprietors who also took the money from the businessman Kusuda. Kusuda is into Eiko and intends to give Miyorahu to Kanzaki as a business deal. Against all their plans, the girls have different idea. A solid work supported by Mizoguchi’s masterful camerawork and excellent acting, but one wonders how the realist protest was transformed into simply the aestheticization of female resignation.

KENJI MIZOGUCHI

Japon sinema yönetmeni Kenji Mizoguchi 1898 yılında Tokyo’da doğdu. 1919’da resim eğitimi aldıktan sonra kısa bir süre reklamcılıkla ilgilendi. Tokyo’da Nikkatsu Motion Picture Company’de aktör olarak çalışırken üç yıl içinde yönetmen koltuğuna oturdu. Modern ve geleneksel değerler arasındaki çatışmaya odaklanan filmleriyle 1930’larda Japon gerçekçiliğinin önemli isimlerinden oldu. II. Dünya Savaşı sırasında çektiği drama dizisi tartışmalı meselelerden kaçınıyordu, ancak savaştan sonrakiler modern yaşamın sorunları ile giderek daha fazla ilgilenmeye başladı. 1953’te çektiği Ugetsu Monogatari isimli filmi Mizoguchi’nin dönem dramalarının en göze çarpan örneğidir ve tüm Japon sinemasının en iyilerinden biri olarak kabul edilmektedir. Venedik Film Festivali’nde ilk kez bir Japon filmi olarak ödül alan ve Altın Aslan’a aday gösterilen bu film Antonioni ve Bergman gibi ustaların sürekli referans gösterdikleri bir eserdir. 1956 yılında Kyoto’da hayata veda eden yönetmenin dikkatle kontrol edilen kamera hareketleri, uzun süren sahneleri ve yarattığı mizansenlerin oluşturduğu yer duygusu gerçekliğin doğasına ilişkin alegorik yorumlarla beslenmektedir. İzleyicisini insan acılarıyla, kadınsı bir merhamet duygusu ekseninde yüz yüze getiren kadın hikayeleri, yönetmenin filmografisi içinde önemli bir yer tutmaktadır.

English Version

Japanese cinema director Kenji Mizoguchi was born in Tokyo in 1898. After studying painting in 1919, he performed in advertisement business for a short time. He ascended to the director level in three years while working as an actor in Nikkatsu Motion Picture Company in Tokyo. He was one of the most important names in Japanese realism in the 1930s, with his films which focused on the conflict between modern and traditional values. Although his drama series that he shot during the World War II. avoided controversial issues, those shot after the war began to become more and more related in the problems of modern life. The movie Ugetsu Monogatari which he shot in 1953 is one of the most spectacular examples of Mizoguchi’s period dramas and is considered one of the best of all Japanese cinema. This film, which received award for the first time as a Japanese film and was nominated for the Golden Lion at the Venice Film Festival, is a work that masters such as Antonioni and Bergman constantly refer to. Carefully controlled camera movements, long-running scenes of the sense of place created through the sceneries formed by the director, who died in Kyoto in 1956, is nurtured with allegorical interpretations on the reality of the nature. The women’s stories, bringing the audience to face with the human suffering on a line of a feminine sense of compassion, have an important place in the filmography of the director.

Yorumunuz Başarıyla Gönderildi.
İşlemeniz yapılırken bir hata oluştu

Seanslar ve Salonlar
Sinema Tiyatro Konser Opera&Bale Tümü